Kraanvogels à volonté.

Het zat er aan te komen en de omstandigheden waren zo goed als perfect. Deze week zouden de kraanvogels wel eens hun reis naar het noorden kunnen aanvangen. Elk jaar rond deze periode is het koekenbak en mits de wind goed zit kunnen wij soms meegenieten van dit spektakel.

In de namiddag begonnen de berichtjes op mijn gsm binnen te lopen, maar meestal vanuit de regio maaskant of Ardennen. Tot Etienne er eentje stuurde over een grote groep kraanvogels boven Vrolingen. Dus plande ik om dadelijk na het werk naar de telpost te rijden. Toen ik om 17u buiten kwam van kantoor vloog er alvast een groep van 20 exemplaren over het centrum van Wellen. De voorbode van meer.

Even thuis andere schoenen gaan aantrekken en mijn materiaal gepakt en dan snel naar de telpost. Ik was nog maar net uit de auto of een mooie sliert kraanvogels vloog voorbij. Ik telde er zeker 250. En er kwamen er meer. 17u32 een immense groep van 400, 17u58 300, 18u07 220 en 18u11 115. Ondertussen kwam Gert ook aan op de telpost. Maar het zonnetje was toen al aan de horizon verdwenen. Even bijgepraat en het gezelschap gekregen van een plaatselijke jager. En toen kregen we nog een toetje met een mooie groep van zeker 450 kraanvogels.

Een schitterend spektakel waar ik dit jaar mijn deel van kreeg (het is al anders geweest).

4maart-2.jpg

Een deel van de laatste groep.

4maart.jpg

En een mooie zonsondergang kreeg ik er gratis bij.